Decesul la spital: proceduri, regulamente

Decesul la spital: proceduri, regulamente

Indiferent daca decesul la spital va surveni ca un eveniment previzibil (boala incurabila, accident cu urmari deosebit de grave, etc.) sau apare brusc este bine de cunoscut pasii ce trebuiesc urmati astfel incat sa nu va ingreunati situatia mai mult decat este. O data cu disparitia cuiva drag dintre noi ne revine obligatia indeplinirii formalitatilor premergatoare inmormantarii traditionale, in functie de confesiunea religioasa a decedatului, de aceea va prezentam un scurt ghid cu procedurile de urmat in cazul decesului la spital.

Constatarea decesului

Aceasta actiune este indeplinita de un cadru medical (medic specialist sau medic de garda) prin consemnarea faptului in foaia de observatie impreuna cu semnatura, parafa, data si ora. Biroul de internari al spitalului are obligatia legala ca in termen de 2 ore de la constatarea decesului se anunte apartinatorii (rude, prieteni, etc.) cu privire la eveniment si sa inregistreze acest fapt in registrul de comunicatii (registrul de note telefonice).

Al doilea pas este intocmirea biletului de iesire din spital – formalitate obligatorie – ce va contine descrierea bolii si a epicrizei de deces.

Al treilea pas, si ultimul din spital, reprezinta obtinerea certificatului medical constatator al decesului (se elibereaza la 24 de ore de la constatarea decesului) de catre un medic de pe sectia unde a fost internat pacientul si este necesar actul de identitate al persoanei decedate.

Mentiuni:

  • pasii descrisi mai sus sunt valabili in cazul decesului din cauze naturale, caz in care apartinatorii nu solicita efectuarea autopsiei (nu contesta diagnosticul si nici tratamentul medical aplicat) si depun o cerere de scutire de autopsie (+ copia actului de identitate al solicitantului), apoi obtin semnaturi de la medicul curant, medicul sef de sectie, medicul anatomo-patolog si directorul spitalului
  • in cazul efectuarii autopsiei in cadrul Expertizei Medico-Legale, certificatul constatator al decesului va fi eliberat de catre medicul legist;
  • in cazul efectuarii autopsiei anatomo-patologice, certificatul constator al decesului este intocmit de medicul anatomo-patolog;

Inregistrarea decesului

Aceasta etapa intervine dupa finalizarea procedurilor din spital si reprezinta inregistrarea propriu-zisa a decesului si obtinerea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare de la ofiterul Starii Civile din SPCLEP sau Primaria pe a carei raza s-a produs decesul.

Este obligatorie declarea decesului in termen de 3 zile (include atat ziua decesului, cat si ziua efectuarii declaratiei), aceasta se efectueaza verbal de catre rude, familie, prieteni, cadru sanitar (medic, asistenta) al unitatii in care s-a produs decesul sau de catre orice persoana ce are cunostinta despre deces.

Eliberarea Certificatului de Deces si a Adeverintei de inhumare se face in 2 ore de la depunerea dosarului cu urmatoarele documente:

  • certificatul medical constatator al decesului;
  • actul de identitate al persoanei decedate (nu se va returna) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • certificatul de nastere al persoanei decedate;
  • livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • dovada eliberata de Parchet (pentru cazurile de sinucidere, accident, moarte violenta sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului);
  • Adeverinta de inhumare trebuie predata preotului ori crematoriului, dupa caz, in vederea realizarii serviciului de inmormantare (incinerare).

    Situatii particulare:

    • pentru persoanele disparute inregistrarea decesului se face pe baza hotararii judecatoresti declarative de moarte la Primaria locului de nastere a persoanei decedate ori la Primaria ultimului domiciului al decedatului (daca nu se stie locul nasterii) ori la Primaria solicitantului (daca nu se cunosc locul nasterii si ultimul domiciliu);
    • pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces, iar Adeverinta de inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea

    Obtinerea ajutorului de deces

    Ajutorul de deces este un ajutor material acordat de Stat din Bugetul Asigurarilor Sociale la cerere, drept care nu este conditionat de indeplinirea unui stadiu de cotizare. Acest ajutor se acorda pentru persoanele decedate cu calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, iar legea care reglementeaza acordarea ajutorului de deces este Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari. Pentru obtinerea lui se va depune la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:

    • cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
    • certificatul de deces (original + copie);
    • actul de identitate al solicitantului;
    • certificatul de nastere, certificatul de casatorie si alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
    • facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
    • certificatul medical constatator al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
    • certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica „inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii;

    Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului, iar plata acestuia se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare. Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I (sot/sotie ori copii) pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar cu verificarea dosarului.


    Pentru informatii suplimentare privind procedurile puteti apela cu incredere la angajatii companiei de pompe funebre pe care probabil ati contractat-o in vederea asigurarii serviciilor funerare cum ar fi transportul, obtinerea locului de veci, organizarea parastasului, etc.


    Shares