Un deces in spital poate surveni ca un eveniment previzibil (boala incurabila, accident grav, etc.) sau poate aparea brusc. Oricare ar fi situatia, este bine de cunoscut pasii ce trebuiesc urmati astfel incat sa nu va ingreunati situatia mai mult decat este. O data cu disparitia cuiva drag dintre noi ne revine obligatia indeplinirii formalitatilor premergatoare inmormantarii traditionale. In continuare va vom prezenta procedura deces in spital.
Constatare deces in spital
Constatarea decesului este indeplinita de un cadru medical (medic specialist sau medic de garda). Acesta consemneaza evenimentul in foaia de observatie impreuna cu semnatura, parafa, data si ora. Biroul de internari al spitalului are obligatia legala ca in termen de 2 ore de la constatarea decesului se anunte apartinatorii (rude, prieteni, etc.). Apoi trebuie sa inregistreze acest fapt in registrul de comunicatii (registrul de note telefonice).
Al doilea pas este intocmirea biletului de iesire din spital – formalitate obligatorie – ce va contine descrierea bolii si a epicrizei de deces.
Al treilea pas, si ultimul din spital, reprezinta obtinerea certificatului medical constatator al decesului. CMCD se elibereaza la 24 de ore de la constatarea decesului in baza actului de identitate al persoanei decedate. Este intocmit si semnat de catre un medic de pe sectia unde a fost internat pacientul.
Mentiuni procedura emitere CMCD pentru decesul in spital:
Declararea decesului
Declararea decesului se face dupa finalizarea procedurilor din spital si reprezinta inregistrarea propriu-zisa a decesului. Are ca scop obtinerea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare de la ofiterul Starii Civile din SPCLEP sau Primaria pe a carei raza s-a produs decesul.
Este obligatorie declarea decesului in termen de 3 zile – include atat ziua decesului, cat si ziua efectuarii declaratiei). Declararea se efectueaza verbal de catre rude, familie, prieteni, cadru sanitar (medic, asistenta) al unitatii in care s-a produs decesul sau de catre orice persoana ce are cunostinta despre deces.
Eliberarea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare se face in 2 ore de la depunerea dosarului cu urmatoarele documente:
- certificatul medical constatator al decesului;
- actul de identitate al persoanei decedate (nu se va returna) sau declaratie ca nu exista documentul;
- certificatul de nastere al persoanei decedate;
- livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
- dovada eliberata de Parchet (pentru cazurile de sinucidere, accident, moarte violenta sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului);
Adeverinta de Inhumare trebuie predata preotului ori crematoriului, dupa caz, in vederea realizarii serviciului de inmormantare / incinerare.
Situatii particulare la declararea decesului:
Pentru persoanele disparute inregistrarea decesului se face pe baza hotararii judecatoresti declarative de moarte astfel:
- la Primaria locului de nastere a persoanei decedate;
- la Primaria ultimului domiciului al decedatului (daca nu se stie locul nasterii);
- la Primaria solicitantului (daca nu se cunosc locul nasterii si ultimul domiciliu);
Pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces, iar Adeverinta de Inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea
Obtinerea ajutorului de deces
Ajutorul de deces este un ajutor material acordat de Stat din Bugetul Asigurarilor Sociale la cerere, drept care nu este conditionat de indeplinirea unui stadiu de cotizare. Acest ajutor se acorda pentru persoanele decedate cu calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Legea care reglementeaza acordarea ajutorului de deces este Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari. Pentru obtinerea lui se va depune la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:
- cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
- certificatul de deces (original + copie);
- actul de identitate al solicitantului;
- certificatul de nastere, certificatul de casatorie si alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
- facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
- certificatul medical constatator al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
- certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica "inapt de munca" si data aparitiei incapacitatii;
Cum va poate ajuta Condolio in cazul unui deces in spital?
Personalul Condolio va poate ajuta in primul rand in derularea procedurilor de obtinere a documentelor de deces. De asemenea va poate consilia in organizarea inmormatarii, cu respectarea traditiilor crestin-ortodoxe.
Servicii Funerare Condolio va poate organiza intreaga inmormantare, incepand cu asezarea decedatului in sicriu, cosmetica mortuara, transport funerar pana la organizarea parastasului, obtinerea locului de veci.