Meniu Închide

Procedura deces in spital

Un deces in spital poate surveni ca un eveniment previzibil (boala incurabila, accident grav, etc.) sau poate aparea brusc. Oricare ar fi situatia, este bine de cunoscut pasii ce trebuiesc urmati astfel incat sa nu va ingreunati situatia mai mult decat este. O data cu disparitia cuiva drag dintre noi ne revine obligatia indeplinirii formalitatilor premergatoare inmormantarii traditionale. In continuare va vom prezenta procedura deces in spital.

Constatare deces in spital

Constatarea decesului este indeplinita de un cadru medical (medic specialist sau medic de garda). Acesta consemneaza evenimentul in foaia de observatie impreuna cu semnatura, parafa, data si ora. Biroul de internari al spitalului are obligatia legala ca in termen de 2 ore de la constatarea decesului se anunte apartinatorii (rude, prieteni, etc.). Apoi trebuie sa inregistreze acest fapt in registrul de comunicatii (registrul de note telefonice).

Al doilea pas este intocmirea biletului de iesire din spital – formalitate obligatorie – ce va contine descrierea bolii si a epicrizei de deces.

Al treilea pas, si ultimul din spital, reprezinta obtinerea certificatului medical constatator al decesului. CMCD se elibereaza la 24 de ore de la constatarea decesului in baza actului de identitate al persoanei decedate. Este intocmit si semnat de catre un medic de pe sectia unde a fost internat pacientul.

Mentiuni procedura emitere CMCD pentru decesul in spital:

Pasii descrisi mai sus sunt valabili in cazul decesului din cauze naturale si tunci cand apartinatorii nu solicita efectuarea autopsiei. Adica nu contesta diagnosticul si nici tratamentul medical aplicat. In acest sens vor depune o cerere de scutire de autopsie (+ copia actului de identitate al solicitantului). Apoi obtin semnaturi de la medicul curant, medicul sef de sectie, medicul anatomo-patolog si directorul spitalului. In cazul efectuarii autopsiei in cadrul Expertizei Medico-Legale, Certificatul Medical Constatator al Decesului va fi eliberat de catre medicul legist. In cazul efectuarii autopsiei anatomo-patologice, CMCD este intocmit de medicul anatomo-patolog.

Declararea decesului

Declararea decesului se face dupa finalizarea procedurilor din spital si reprezinta inregistrarea propriu-zisa a decesului. Are ca scop obtinerea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare de la ofiterul Starii Civile din SPCLEP sau Primaria pe a carei raza s-a produs decesul.

Este obligatorie declarea decesului in termen de 3 zile  – include atat ziua decesului, cat si ziua efectuarii declaratiei). Declararea se efectueaza verbal de catre rude, familie, prieteni, cadru sanitar (medic, asistenta) al unitatii in care s-a produs decesul sau de catre orice persoana ce are cunostinta despre deces.

Eliberarea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare se face in 2 ore de la depunerea dosarului cu urmatoarele documente:

Adeverinta de Inhumare trebuie predata preotului ori crematoriului, dupa caz, in vederea realizarii serviciului de inmormantare / incinerare.

Situatii particulare la declararea decesului:

Pentru persoanele disparute inregistrarea decesului se face pe baza hotararii judecatoresti declarative de moarte astfel:

    • la Primaria locului de nastere a persoanei decedate;
    • la Primaria ultimului domiciului al decedatului (daca nu se stie locul nasterii);
    • la Primaria solicitantului (daca nu se cunosc locul nasterii si ultimul domiciliu);

Pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces, iar Adeverinta de Inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea

Obtinerea ajutorului de deces

Ajutorul de deces este un ajutor material acordat de Stat din Bugetul Asigurarilor Sociale la cerere, drept care nu este conditionat de indeplinirea unui stadiu de cotizare. Acest ajutor se acorda pentru persoanele decedate cu calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Legea care reglementeaza acordarea ajutorului de deces este Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari. Pentru obtinerea lui se va depune la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:

Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului. Plata ajutorului de deces se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare. Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar verificarilor.

Cum va poate ajuta Condolio in cazul unui deces in spital?

Personalul Condolio va poate ajuta in primul rand in derularea procedurilor de obtinere a documentelor de deces. De asemenea va poate consilia in organizarea inmormatarii, cu respectarea traditiilor crestin-ortodoxe.

Servicii Funerare Condolio va poate organiza intreaga inmormantare, incepand cu asezarea decedatului in sicriu, cosmetica mortuara, transport funerar pana la organizarea parastasului, obtinerea locului de veci.

Informatii despre proceduri deces

Informatii despre pomenirea mortilor

Publicat în Proceduri deces