Meniu Închide

Procedura deces acasa

Fie ca vorbim de un deces la spital sau deces acasa acesta poate fi unul previzibil (batranete, boala incurabila sau altele) sau total imprevizibil (de exemplu un accident). Oricare ar fi situatia, exista etape ce trebuiesc parcurse in vederea obtinerii documentelor legale. In primele etape exista diferente intre o moarte naturala, previzibila si una accidentala, violenta in procedura constatarii decesului. Apoi obtinerea documentelor este similara.

Constatarea decesului si imbalsamarea

Constatarea decesului si eliberarea CMCD (Certificat Medical Constatator al Decesului) trebuie facuta de catre un medic abilitat. In acest sens se poate apela la medicul de familie, serviciul de ambulanta sau la firma de pompe funebre Condolio. Dintre aceste variante, cel mai rapid va sosi personalul firmei de pompe funebre. In situatia unei morti accidentale ori violente va trebui chemata Politia. Constatarea decesului o va efectua serviciul de Medicina Legala, care va efectua si autopsia.

Imbalsamarea este urmatoarea etapa in cazul unui deces acasa (dupa constatare). Aceasta poate fi efectuata de catre personalul Condolio, fiind unul din serviciile funerare prestate. Imbalsamarea are rolul de a incetini degradarea corpului pana la inmormantare. medicul specializat, pus la dispozitie de Condolio va elibera si certificatul de imbalsamare, necesar transportului funerar.

Cosmetica mortuara reprezinta ansamblul operatiunilor de pregatire pentru inmormantare a corpului neinsufletit. In aceasta etapa are loc spalarea corpului, apoi machiaj, barbierire, imbracare si asezare in sicriu. Toate acestea sunt servicii realizate cu profesionalism de personalul Condolio.

Obtinerea certificatului de deces

Certificatul de deces se obtine de la SPCLEP sau Primaria pe raza careia a avut loc decesul in termen de 2-3 ore de la depunerea dosarului. Dosarul pentru obtinerea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare trebuie sa contina:

  • certificatul medical constatator al decesului;
  • actul de identitate al persoanei decedate (se retine la institutie);
  • certificatul de nastere al persoanei decedate;
  • livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • dovada eliberata de Parchet (pentru cazurile de sinucidere, accident, moarte violenta sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului);

Adeverinta de inhumare se inmaneaza preotului ori crematoriului in vederea realizarii serviciului de inhumare / incinerare.

Pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces. Adeverinta de inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea.

Ajutorul de deces

Ajutorul de deces reprezinta ajutorul material acordat din Bugetul Asigurarilor Sociale numai la cerere, fara sa fie conditionat de atingerea unui stadiu de cotizare. Ajutorul se acorda pentru persoanele decedate ce au calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit in fiecare an prin lege, iar acordarea ajutorului de deces este reglementat de Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari.

Pentru obtinere trebuie depus la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:
    • cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
    • certificatul de deces (original + copie);
    • actul de identitate al solicitantului;
    • certificatul de nastere, certificatul de casatorie ai alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
    • facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
    • certificatul medical constataor al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
    • certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica “inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii;
Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului, iar plata acestuia se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare. Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I (sot/sotie ori copii) pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar cu verificarea dosarului.

Cum va poate ajuta Condolio in cazul unui deces acasa?

Condolio asigura servicii funerare la cele mai inalte standarde, personalul nostru te poate asista in toate etapele de mai sus. Asiguram medic abilitat pentru constatarea decesului, medic abilitat pentru imbalsamare. Personalul auxiliar are experienta bogata in pregatirea decedatului, de la spalarea corpului la cosmetica mortuara si apoi imbracat. Apoi corpul neinsufletit este asezat in sicriu asigurand pozitionarea corecta in raport cu rasaritul.

In zilele calduroase de vara va putem furniza si capacul frigorific mortuar. Aceasta este o instalatie care se aseaza peste orice sicriu si mentine scazuta temperatura corpului neinsufletit.

Condolio dispune de auto funerare special echipate pentru transportul funerar de la domiciliu la capela, biserica ori cimitir. In cazul in care inmormantarea are loc in alta localitate asiguram transportul sicriului si a cortegiului funerar.

Va putem asista si in organizarea parastasului, pregatirea celor necesare: coliva, colaci, pachete de pomana, etc. Sfatuirea cu personalul nostru experimentat va asigura parcurgerea obiceiurilor de inmormantare conform traditiilor ortodoxe.

Articole cu aceeasi tema